Hvad du bør vide om frie radikaler og antioxidanter

Du har sikkert hørt ordene før. Frie radikaler. Antioxidanter. Men hvad dækker de egentlig over og hvorfor er det overhovedet vigtigt for dig at have styr på?

Frie radikaler angriber og svækker kroppens forsvar

Kroppen danner hele tiden forbindelser, som kaldes frie radikaler. De frie radikaler angriber kroppens forsvar og svækker det, så det ikke er i stand til at beskytte os i tilstrækkelig grad. Når det sker, kan det resultere i, at de frie radikaler beskadiger vores sunde kropsceller. De frie radikaler kan komme fra både luftforurening, tobaksrøg, fedtholdig kost, pesticider, sygdom og fra mange andre kilder. De frie radikaler kan sågar skabes ved hjælp af andre frie radikaler. De danner altså en slags kædereaktion. Det er ikke just positiv læsning, det ved vi, men fat mod – de frie radikaler kan nemlig holdes i skak ved hjælp af antioxidanter.

Antioxidanter er det bedste forsvar mod frie radikaler

Kroppen kan bekæmpe de frie radikaler på to forskellige måder:

1. Ved hjælp af enzymer, som kroppen selv danner. Det enzymerne gør, er at konvertere de frie radikaler til uskadelige stoffer som eksempelvis vand og almindelig ilt, men desværre kan enzymerne ofte ikke følge med, når de frie radikaler skal bekæmpes.

2. Ved hjælp af antioxidanter. Antioxidanter er en gruppe næringsstoffer, der bevæger sig rundt i kroppen via blodbanerne og kommer ind i alle vores celler hvorved de neutraliserer de frie radikaler. Når de frie radikaler neutraliseres, bliver antioxidanterne deaktiveret. Enkelte kan reaktiveres igen, men det er vigtigt, at kroppen hele tiden tilføres antioxidanter enten gennem kosten eller din hudpleje. Kroppen danner selv nogle antioxidanter, men produktionen aftager med alderen og vi skal derfor sørge for at få dem tilført på anden vis.

Antioxidanter findes heldigvis i rigtig mange forskellige fødevarer, som du kan finde i dit lokale supermarked. De vigtigste antioxidanter finder du eksempelvis ved hjælp af:

Beta-karoten:

Der findes mange forskellige slags karotener, men det mest kendte er beta-karoten. Karotenerne er stærkt farvede forbindelser, og de benyttes derfor ofte som farvestoffer i flere af vores fødevarer.

Fødevarer der indeholder beta-karotener: gulerod, grønkål

C-Vitamin:

C-Vitamin anvendes af kroppen til at beskytte mod virus og bakterier. Det er således vigtigt for vores immunsystem. C-Vitamin er desuden (sammen med jern) nødvendigt for dannelsen af den aminosyre, der indgår i proteinet kollagen. Mangler kroppen kollagen medfører det bl.a. at de mindste blodkar bliver skøre og at sår har svært ved at hele.

Fødevarer der indeholder C-Vitamin: rød peberfrugt, grønkål, broccoli, kiwi, appelsin

E-Vitamin:

E-Vitamin har stor betydning for kredsløb og hjerte, da det gør blodet mere letflydende. Det beskytter desuden mod åreforkalkning, forebygger blodpropper og hjælper til dannelsen af nye blodkar.

Fødevarer der indeholder E-Vitamin: hvedekim, mandler, nødder, fuldkornsprodukter, fede mælkeprodukter, æg, broccoli, rosenkål