Evolve vil være førende indenfor grøn og ren skønhed

Da Evolve blev etableret tilbage i 2009 af Laura Rudoe, var det med intentionen om at skabe det reneste og grønneste brand i verden.

Hos Evolve er bæredygtighed højest på agendaen, og deres tilgang til ren og grøn skønhed har gennem årene været i konstant udvikling.

Det langsigtede mål er ikke blot at blive så bæredygtige som overhovedet muligt – målet for Evolve er at blive regenerative, hvilket vil sige, at de i sidste ende vil blive genoprettende for både planten, krop og sind.

Grønnere emballage i 2021

Evolve Beauty bliver snart endnu grønnere i deres emballage, med deres nye innovative græspapir. De sædvanlige brune æsker får nemlig en opgradering til et mere bæredygtigt alternativ – de nye æsker består af 40% naturlige græsfiber, og er, ligesom de tidligere æsker, FSC certificeret og 100% genanvendelige. Den nye emballage sparer 99,9% mere vand sammenlignet med traditionel træmasse, og de sparer 97% produktionsenergi samt generer 75% mindre CO2-udledning.

Udrulningen af den nye emballage forventes at starte i april måned, men alt gammel emballage bruges naturligvis også op, så der ikke opstår unødvendigt spild heraf. De nye æsker kommer i en naturlig let og lys farve, og de har endda en diskret frisk duft af græs.

Vejen til bæredygtighed

På rejsen til at blive helt transparente omkring deres indvirkning på planeten er Evolve Beauty begyndt at udgive en årlig bæredygtighedsrapport, som første gang blev udgivet i januar 2021. Her er strategien inddelt i fem nøgleområder som der måles og rapporteres på, og hvert område består endvidere af nogle mål til fremtidig udvikling. De fem områder dækker over ZERO CARBON, ZERO WASTE, KIND TO ALL, PROTECTING BIODEVERSITY og CLEAN CHEMISTRY.

ZERO CARBON

– At blive kulstofneutrale og til sidst kulstofpositive

Målet hos Evolve Beauty er at blive så CO2-neutrale som muligt, og derefter at blive klimapositive omkring år 2023. Dette betyder, at de i sidste ende vil fjerne mere carbon fra miljøet, end de selv producerer. Ud over den nye CO2-besparende græsemballage, har Evolve gang i flere forskellige tiltag for at mindske deres CO2-uslip. Arbejdspladsen hos Evolve kører på 100% vindenergi med energibesparende lys, hvor de gennemsnitligt sparer 1 kg CO2 for hver kWh – det er 5.4 tons CO2 sparet. 60% af alt Evolves emballage er fra enten EU eller UK for at begrænse CO2-udslip i forbindelse med forsendelse.

ZERO WASTE

– At reducere alt deres affald til nul og blive cirkulær som virksomhed

I skønhedsindustrien går det stærkt – og jo mere hast, jo mere affald produceres der typisk. Hos Evolve Beauty arbejdes der hen i mod at mindske deres niveau af affaldsspild til nul og bliver cirkulære. Med dette menes der, at de enten vil genbruge eller regenerere alt, hvad de producerer.

Generelt smides 95% af emballagen på skønhedsprodukter ud, og det er en statistik, som Evolve ønsker at ændre. De er klar over, at den plast de producerer, har en indvirkning på miljøet, og derfor har de valgt at stå i spidsen som Storbritanniens første Plastic Negative Beauty Company. I samarbejde med rePurpose Global og CARPE fjerner de 10.680 kg plastic fra miljøet, hvilket er dobbelt så meget, som de selv producerer. Selv om målet er ambitiøst, er Evolve allerede godt på vej til at blive en cirkulær virksomhed, hvor 60% af deres emballage er genanvendelige materialer og 100% af deres glasemballage, plastikflasker, låg og karton er genanvendelig.

KIND TO ALL

– At respektere, være venlig og give tilbage til både mennesker og dyr

Omtanke for mennesker og dyr kan hurtigt gå tabt i forretning, men ikke hos Evolve Beauty. Her er der stort fokus på at vise omtanke for alle levende væsner, hvilket blandt andet kommer til udtryk i deres mål om at opnå både Leaping Bunny Certificering og Living Wage and Living Hours certificering. Alle produkter fra Evolve er desuden veganske.

PROTECTING BIODIVERSITY

– At være verdensmestre i at bevare skove og vildtliv gennem sourcing af bæredygtige og økologiske ingredienser

Bæredygtig sourcing af økologiske råvarer er den bedste måde at forebygge bevarelse af skov og dyreliv. Skønhedsindustrien bidrager hvert år til udtydning af mere end 28.000 kvadratmeter skov pr. år. Ud over det store forbrug af pap og papir til emballage, indeholder ca. 70% af alle produkter til personlig pleje indeholder palmeolie, som er en stor kilde til skovrydning, der ødelægger habitatet for flere truede dyrearter så som orangutanger, Pygmy-elefanten og Sumatra næsehorn. Evolve Beauty bestræber sig på at have elimineret alt palmeolie fra deres produkter, når vi rammer år 2023. Lige nu er det kun to af deres produkter, der indeholder palmeolie.

CLEAN CHEMISTRY

– At holde vores naturlige omgivelser og kunder sunde ved 100% at undgå skadelige kemikalier og materialer

Der er et bredt udvalg af kemikalier i skønhedsindustrien, der potentielt kan have en forstyrrende effekt på vores kroppe og miljøet – og dem går man langt uden om Hos Evolve. Her bruges der økologiske ingredienser, alle de tilfælde, hvor det er muligt. Lige pt. er mere end 200 af deres ingredienser økologiske. Evolve har fået 25 af deres produkter COSMOS Organic certificeret og 7 produkter COSMOS Natural certificeret. Deres mål er at få 95% af deres sortiment certificeret inden udgangen af år 2023.

Et brand med fokus på omtanke

Hos Plan Organic er vi stolte over at have et brand som Evolve Beauty i vores sortiment – et brand med noget på hjertet. Ifølge Rudoe er det blevet tid for skønhedsindustrien til at ’evolve’ og få større omtanke for at vælge naturlige ingredienser der både er bedre for os og for jorden. Sammen med et lille hold af eksperter designer og laver hun hvert et produkt i hånden. Alle produkter laves med nøje udvalgte ingredienser i deres studio i England for at sikre produkternes friskhed og kvalitet.