Må vi være fri!?

Indenfor skønhed, kosmetik og hudpleje er der igennem det seneste årti nærmest gået inflation i at fortælle o m hvad produkterne er fri for. ’Fri for parabener’, ’Fri for phtalater’, ’Fri for konserveringsmidler’, ’Fri for silikone’.

En overgang var det også meget brugt at skrive ’Ikke testet på dyr’, men siden 2013 har der været forbud mod overhovedet at sælge indenfor EU, hvis produkterne er testet på dyr, så den sætning har vi ikke set i et stykke tid. Heldigvis!

Men nu får ’Fri for’-anprisningerne i vid udstrækning også en ende. Fra 1. juli 2019 er det nemlig kun ganske få af de anprisninger, der vil kunne anvendes. Hvis man tænker lidt nærmere over det, giver det jo heller ingen mening at skrive hvad et produkt ikke indeholder og dermed bruge ingredienser som en slags omvendt argument, bare fordi man ikke kommer dem i produkterne. Den nye fortolkning sikrer, at producenterne fremover anpriser positivt frem for negativt – og dermed holder bolden på egen banehalvdel frem for at sparke efter modstanderne.

Hvad betyder anprisningsforordningen for branchen?

Det er EU-landene, der er blevet enige om den nye fortolkning af ’Fri for…’ udtrykket og dermed er det også noget, der kommer til at have betydning for alle led i branchen lige fra producenter til distributører, forhandlere og slutkunder.

Europa-Kommisionen har offentliggjort en ny vejledning, der giver et let og hurtigt overblik over de forskellige anprisninger og eksempler på hvad der må anprises – og hvad der ikke længere må. Derfor er det noget der kommer hele branchen ved og selv om vejledningen i princippet er gældende allerede nu, så har producenter og leverandører frem til 1. juli 2019 til at rette til, så de efterlever den nye fortolkning.

Hvad har det af betydning for os som distributører?

For os kommer det til at betyde en gennemgang af alt vores nuværende materiale og produkterne i vores sortiment. Vi har heldigvis en god dialog med alle vores leverandører, som gør at vi sammen med dem har været på forkant med de nye fortolkninger. Når vi snakker materiale og produkter, så handler det for os om både at tjekke op på produkternes emballager, produktbeskrivelserne, hjemmesiderne, sociale medier og andet markedsføringsmateriale – og ikke mindst sikre os, at vores forhandlere er informeret om ændringerne, så de også efterlever kravene, når de markedsfører produkterne i vores sortiment.

Kommer det til at ramme forhandlerne?

Vores forhandlere skal i højere grad vænne sig til at tjekke deres produkter og materialer. Selvom myndighederne har meldt ud, at de i første omgang ikke laver kontrolbesøg på baggrund af den nye vejledning, så kan vi aldrig vide os sikre på, hvornår de så begynder at gøre det. Vores opfordring er derfor, at du som forhandler tjekker de produkter du har på hylderne og deres tilhørende markedsføringsmateriale. Og skulle noget af det være med de negative anprisninger, som ikke længere er tilladte, så kontakt din leverandør, så vi i branchen hjælper hinanden med at løfte i samlet flok.

Hvad gør anprisningsforordningen for slutkunderne?

Kosmetikforordningen skal generelt sikre, at forbrugerne beskyttes mod vildledende markedsføring. Et kosmetisk produkt må nemlig ikke markedsføres, så det tillægges egenskaber eller funktioner, som det ikke har. Når vi snakker om den nye anprisningsforordning, så er det vigtigt at alle anprisninger er nyttige, forståelige og pålidelige, så de gør forbrugeren i stand til at træffe informerede valg. Den nye anprisningsforordning dækker over alle former for markedsføring – det uanset om det er tekster, betegnelser, mærker, afbildninger, figurer eller andre symboler.

Hvad må man så?

Selvom man måske kan tro, at det kommer til at have negativ betydning for nogle meget specifikke målgrupper, så kommer det ikke til at være tilfældet.

Parfumeallergikere vil eksempelvis ikke få det sværere med den nye vejledning. Når parfumeallergikere skal kunne træffe oplyste valg, så må man gerne stadig anprise produktet som ’Fri for parfume’ – så længe det altså er korrekt. Nogle ingredienser kan nemlig have flere forskellige funktioner og hvis et produkt indeholder en blødgørende ingrediens, som samtidig virker parfumerende, så må man ikke længere skrive ’Fri for parfume’ på produktet.

Hvis man af religiøse årsager ønsker at styre udenom produkter med alkohol, eller hvis produkterne også anvendes af børn, så kan det også give mening at bruge ’Fri for alkohol’ som anprisning – og det vil så også være tilladt, hvis alle kriterierne altså overholdes og kan dokumenteres.

Vores fokus

I stedet for at have fokus på de negative anprisninger bør man fokusere på produkternes egenskaber, og naturligvis også en faktuel beskrivelse af hvad de indeholder. Ja, det lyder jo banalt, men marketing indenfor vores branche er en underlig størrelse, og konventionel hudpleje indeholder en nærmest uendelig liste over kemi, som mange åbenbart har følt sig nødsaget til at tage offentlig afstand fra.

Problemet har været, at ’Fri for’ anprisningerne ofte er blevet benyttet som røgslør for hvad der så ellers var i produkterne. Kunden fokuserer på alt det marketingfolkene gerne vil have at de skal fokusere på, men producenten kan så anvende andre stoffer i produkterne, som kunderne ikke lige tænker over.

Hos Plan Organic har vi siden begyndelsen haft fokus på renhed, bæredygtighed og økologi. Vi samarbejder udelukkende med brands der ved hvad de har med at gøre og vi vil kun samarbejde med mennesker, der har hjertet på rette sted. Vi holder løbende evalueringsmøder med producenterne og det er med til at sikre det gode samarbejde og at vi bliver hørt.

Leverandører af naturlig og økologisk kosmetik

Vores produktpalette er designet til at levere produkter der anvender naturlige aktivstoffer, essentielle olier, urter, blomster, mineraler mv, der efter grundig forskning og produktudvikling anvendes i de rette mængder og sammensætninger.

I tillæg til dette er mange af vores serier specielt udviklet til hver deres fagområde. Eksempelvis COOLA og Soleil Toujours, der er blevet populære serier til solhungrende kunder, der egentlig blot ønsker et sundt og bæredygtigt produkt med optimal solbeskyttelse.

Vores allerførste samarbejdspartner John Masters Organics blev i sin tid stiftet for at levere sikre og effektive hårplejeprodukter til frisører (og siden til kunderne) og to af de seneste skud på stammen hos os, Evolve Beauty og S5, er bygget op omkring en mission om at tilbyde sunde, nænsomme alternativer til folk der bare ønsker rene produkter, med naturlige ingredienser.

Vi opfordrer til at du altid læser ingredienslisten bag på produktet igennem. I begyndelsen kan det virke overvældende, men du vil hurtigt opdage at mange ingredienser er gengangere, ligesom du vil udvikle en god fornemmelse for hvilke typer af produkter der typisk indeholder hvilke ingredienser. Dermed lærer du også hurtigt hvad du bør undgå.

Vi tror på gennemsigtighed. Det er ikke så svært.

 

Vil du vide mere om den nye anprisningsforordning og se eksempler?

 

https://knowledge.ulprospector.com/7603/pcc-eu-cosmetic-claims-updated-free-from-claims/

https://fagbladetkosmetik.dk/wp-content/uploads/2018/10/Fri-for-fri-for-.pdf