Plan Organic præsenterer: Beautytendenserne anno 2019

Tendenser ændrer sig i takt med tiden. Det gælder i højeste grad også for beautybranchen, der nemt kan føles som en jungle at navigere gennem. Ligesom når det gælder mode og kost, dukker der nemlig konstant nye retninger, overbevisninger, tendenser og metoder frem i lyset, der alle higer efter forbrugeres opmærksomhed og pengepung. Men hvad skal du som kunde eller forhandler have et skærpet blik på i 2019, hvis du vil være sikker på at ride med på de nyeste bølger? Det vil vi hos Plan Organic meget gerne gøre dig klogere på med denne go-to guide over de mest markante tendenser, vi ser lige nu, og som med garanti vil vokse sig større dette år.

Samtidig vil vi gerne benytte lejligheden til at invitere dig på besøg i vores stand på fagmessen Beauty’19, hvor vi vil stå klar med endnu mere råd og vejledning til et grønt og bæredygtigt 2019. Læs mere om beautymessen nederst i dette indlæg.

Beautytendenser anno 2019 – alt du har brug for at vide for at ride med på årets vigtigste beautybølger

Som nævnt har vi hos Plan Organic haft hænderne på spåkuglen og undersøgt hvilke beautytendenser, du med garanti vil se udfolde sig og sprudle om kap i beautybranchen året igennem. Du får her de fem vigtigste tendenser, som vi vil råde dig til at være ekstra opmærksomme på dette år.

  1. Fokus på gennemsigthed

Gennemsigtighed er helt klart et af nøgleordene for den retning, som beautyverdenen i øjeblikket bevæger sig i. Forbrugerne vil vide mere – mere om det enkelte brands profil, mere om de anvendte produktionsmetoder, og sidst men allervigtigst, mere om de ingredienser, de anvender i og på deres krop.

Det skal formuleres klart og tydeligt, hvem brandet er, hvilken målsætning de har, og hvad filosofien bag udvælgelsen af de ingredienser, der tilsættes i produkterne, er. At få viden om en ingrediens eller et brand er i vores moderne verden ikke mere end en Google søgning væk. Det er derfor helt essentielt at sikre gennemsigtighed for det enkelte brand, hvis det skal vinde indpas og blive kvalitetsstemplet i beautybranchen.

Fik du læst? Absolut renhed, godt håndværk og en masse glæde introduceres nu i Danmark

  1. Sammensmeltning af helse og beauty

Det er en gammeldags tanke at tro, at beauty kun har noget at gøre med, hvordan man ser ud. Beauty er i lige så høj grad en følelse af velvære og sundhed fra yderst til inderst. 2018 blev året, hvor der opstod et særligt fokus på wellness i beautybranchen. Dette fokus spår vi vil tage voldsomt til i 2019, hvor naturlige produkter baseret på sunde og helende ingredienser i høj grad vil prioriteres frem for produkter tilsat unødig kemi.

Forbrugere i dag er langt mere opmærksomme på sammenhængen mellem indre og ydre balance end førhen – derfor vil de brands, der tager dette aspekt med i deres branding og ingrediensvalg i langt højere grad vinde tilslutning og opmærksomhed i 2019.

Fik du læst? Når naturlig hudpleje går nye veje

  1. Blus på bæredygtighed og en grønnere beautybranche

I tråd med forrige tendens er det ikke kun vores egen sundhed, der kommer et skærpet fokus omkring i det nye år. Som forbrugere går vi lige så vel op i, om produkterne er produceret under ordentlige og bæredygtige forhold. Den grønne bølge har ramt os på alle fronter, og det vil i høj grad afspejle sig i beautybranchen, da man hér har en reel mulighed for at gøre en forskel ved at vælge de grønne løsninger.

Det er nok ikke nødvendigt at nævne, at særligt brands med et højt indhold af økologi i deres produkter vil vinde yderligere frem i år, som følge af den grønnere bølge. Derfor handler det i 2019 og fremadrettet for de enkelte brands om at tage miljømæssige og grønne hensyn i produktionen, hvis man vil manifestere sit navn hos forbrugerne.

Fik du læst? Reef-friendly solbeskyttelse fra Soleil Toujours

  1. Når mindre bliver til mere

I 2019 går vi som nævnt i en bæredygtig retning. Dette betyder også, at forbrugerne ikke længere efterspørger flere forskellige ingredienser i produkterne – der er blevet langt større fokus på dét, der er enkelt men samtidig effektivt. Vi vil med andre ord have noget der virker, og er i den forbindelse villige til at gå ned på overdådige indpakninger, talrige ingredienssammensætninger og lange formularer.

Less is more er derfor et mantra, som vi med fordel kan tage til os, da det vil være gennemgående i beautyindustrien anno 2019. Det skal være simpelt og lækkert, for kun det bedste er godt nok til nutidens forbrugere.

  1. Styrken i forskellighed

Vi ser det overalt. Nuancer og diversitet er i rampelyset disse år. Som et modsvar på det ideal, som medier og modebranche i tidligere tider har skabt, er der nu kommet langt større fokus på det naturlige udseende og det skønne ved forskelligheder. Dette gælder både kropsidealer, kønsidealer, kulør og brug af makeup – naturlighed er det nye, og i beautybranchen kommer man langt ved at gå forrest for dette ideal. Derfor spår vi, at vi i 2019 vil se langt flere eksempler på brands, der promoverer det naturlige udseende og skønheden i det uredigerede. Dette gælder særligt indenfor makeup, hvor fokus på bredere udvalg af makeup målrettet et bredere spektre af kulører og ansigtstyper vil vinde indpas.

Fik du læst? Clean beauty in color

Mød os på Beauty’19

Hos Plan Organic elsker vi at lære fra os og inspirere dig til at gå i en grønnere og mere bæredygtig retning helt i tråd med de største beautytendenser i 2019. Derfor vil vi elske at møde dig den 2.-3. marts på vores stand til fagmessen Beauty’19 i Øksnehallen i København. Kom forbi og hør meget mere om vores bud på de helt store trends indenfor naturlig og økologisk skønhedspleje i 2019. Du kan derudover opleve inspirerende foredrag, få en masse viden om de nyeste trends og teknologier, møde vores kollegaer fra branchen og blive inspireret fra alle sider til et skønt år 2019 i skønhedens tegn. Vi glæder os til at se dig!

Har du endnu ikke fået en gratis billet til Beauty’19? Kontakt os lige her og så sender vi dig en gratis billet til messen